Bye, bye China !
28 augustus 2010 - Amsterdam, Nederland
Inmiddels hebben de wegen van de Peters zich helaas weer gescheiden: na een goede terugvlucht zijn we weer in NL geland. De laatste dagen Peking zitten erop: we hebben nog Peking op de fiets verkend, DE muur bedwongen en het zomerpaleis in het Noord-Westen van Peking bezocht. Het fietsen door Peking was leuk, een prima en snel vervoermiddel door het enorm drukke verkeer. De muur was indrukwekkend; met name indrukwekkend lang. Een eindeloze streep opgeknipt door wachttorens over scherpe bergkammen. Het zomerpaleis (oude keizerlijke zomer"huisje") lag op een heuvel in een mooi park: erg mooi uitzicht over de stad.
We zullen China missen. Het was een mooie reis met allerlei verschillende Chineze gezichten: van Tibetaans-Chinees in Yunnan (Zuid-West) tot Han-Chinees in Peking, van schitterende natuur (tijgersprongkloof / karstgebergte) tot 474m hoge ultra-moderne architectuur, van Westerse vrij kapitalisme tot controlerende staatscensuur. China is "Think Big": heel veel mensen, grote afstanden, diversiteit, en (momenteel) enorme bouwactiviteit en ongebreidelde groei...
Bedankt voor al jullie reacties de afgelopen weken, we hebben ze met plezier gelezen! Voor de geinteresseerden: de komende tijd zullen we nog wat fotootjes uploaden (eindelijk weer snel internet...).
De Peters.

Fijn om jullie alle vier weer in goede gezondheid op de Nederlands bodem te kunnen begroeten. Al was er eentje die er natuurlijk voor mij met kop bovenuit stak... en dat was niet de langste ;)... ( sorry Peter-R).
Ik heb al wat verhalen, fimpjes en foto's mogen zien en het totale pakket zal bijzonder zijn om te zien!!
Enne al wat vanuit China mogen uitpakken, als we er achter zijn hoe het gespeeld wordt zijn jullie uitgenodigd voor een echt Chinees spelletje Mahjong!
Liefs van een happy Hollands Chineesje ;)
@ Nicole, het Peter-spandoek hang bij mij mooi aan de muur :-)
@ Ma Middeldorp, de bloemen hebben een mooi plekje op de vensterbank gekregen met de ballon er aan vast!
@ PieterS, Rikjan had nog wat goed te maken met afdingen denk ik, vraag maar naar de groene thee.... En wat de expo betreft, die was verschrikkelijk druk! (en dan te bedenken dat volgens het nieuws de belangstelling tegenvalt...) 90 % chinese toerist als het niet meer was. Geen vuurwerk, wel veel lang wachten in rijen in de hitte (circa 35 graden) en veel op de foto met chinezen... Verder waren er wel veel bijzondere paviljoens te zien, echter we hebben slechts een handjevol bekeken in 2 dagen. Voor mij was Engeland (met de bizarre glazen naalden), NL (vanwege de openheid) en Denemarken (mooie vormgeving)-het mooist. Erg jammer was dat het Chineze paviljoen alleen aan Chinezen was voorbehouden ivm reserveringen....
Gr, Vincent
Geniet nog lekker van jullie vakantie in Spanje & Portugal!
Groetjes, ZoonLiesJos