Bye, bye China !

28 augustus 2010 - Amsterdam, Nederland

Inmiddels hebben de wegen van de Peters zich helaas weer gescheiden: na een goede terugvlucht zijn we weer in NL geland. De laatste dagen Peking zitten erop: we hebben nog Peking op de fiets verkend, DE muur bedwongen en het zomerpaleis in het Noord-Westen van Peking bezocht. Het fietsen door Peking was leuk, een prima en snel vervoermiddel door het enorm drukke verkeer. De muur was indrukwekkend; met name indrukwekkend lang. Een eindeloze streep opgeknipt door wachttorens over scherpe bergkammen. Het zomerpaleis (oude keizerlijke zomer"huisje") lag op een heuvel in een mooi park: erg mooi uitzicht over de stad.

We zullen China missen. Het was een mooie reis met allerlei verschillende Chineze gezichten: van Tibetaans-Chinees in Yunnan (Zuid-West) tot Han-Chinees in Peking, van schitterende natuur (tijgersprongkloof / karstgebergte) tot 474m hoge ultra-moderne architectuur, van Westerse vrij kapitalisme tot controlerende staatscensuur. China is "Think Big": heel veel mensen, grote afstanden, diversiteit, en (momenteel) enorme bouwactiviteit en ongebreidelde groei...

Bedankt voor al jullie reacties de afgelopen weken, we hebben ze met plezier gelezen! Voor de geinteresseerden: de komende tijd zullen we nog wat fotootjes uploaden (eindelijk weer snel internet...).

De Peters.

Foto’s

6 Reacties

  1. Nicole:
    28 augustus 2010
    Inderdaad, Nederland is weer vier Peters rijker!
    Fijn om jullie alle vier weer in goede gezondheid op de Nederlands bodem te kunnen begroeten. Al was er eentje die er natuurlijk voor mij met kop bovenuit stak... en dat was niet de langste ;)... ( sorry Peter-R).
    Ik heb al wat verhalen, fimpjes en foto's mogen zien en het totale pakket zal bijzonder zijn om te zien!!
    Enne al wat vanuit China mogen uitpakken, als we er achter zijn hoe het gespeeld wordt zijn jullie uitgenodigd voor een echt Chinees spelletje Mahjong!

    Liefs van een happy Hollands Chineesje ;)
  2. Pieter:
    28 augustus 2010
    Inderdaad Nicole en leuk ook het stel mét de inzwaaiers terug te zien - Pietertje kan zijn Petertje weer aan de borst drukken, tenminste zodra S-je hem loslaat. Dat van die kop-en-schouder hebben we het nog wel over! En een wederzijdes cultuurschok: voor Peter weer opzien tegen zijn broer en voor PieterS een zoon die bij het ontbijt begon af te dingen. Maar prima zo. Leuk voor ons de herkenning van verhalen over plaasten waar wij veel eerder ook waren, de verschillen met vroeger, het moderne China. Heb ik nog maar één vraag: De keuze voor de wereldtentoonstelling was van wege het lustrum maar hoe hebben de Peters dat terplekke beleefd? Was er vuurwerk? Een mailtje van de ambassadeur? Een bezoek aan Chinatown? Wellicht dat de foto's het duidelijker maken!
  3. Vincent:
    28 augustus 2010
    Ja dat was nog eens een ontvangstcomite! Bedankt.
    @ Nicole, het Peter-spandoek hang bij mij mooi aan de muur :-)
    @ Ma Middeldorp, de bloemen hebben een mooi plekje op de vensterbank gekregen met de ballon er aan vast!
    @ PieterS, Rikjan had nog wat goed te maken met afdingen denk ik, vraag maar naar de groene thee.... En wat de expo betreft, die was verschrikkelijk druk! (en dan te bedenken dat volgens het nieuws de belangstelling tegenvalt...) 90 % chinese toerist als het niet meer was. Geen vuurwerk, wel veel lang wachten in rijen in de hitte (circa 35 graden) en veel op de foto met chinezen... Verder waren er wel veel bijzondere paviljoens te zien, echter we hebben slechts een handjevol bekeken in 2 dagen. Voor mij was Engeland (met de bizarre glazen naalden), NL (vanwege de openheid) en Denemarken (mooie vormgeving)-het mooist. Erg jammer was dat het Chineze paviljoen alleen aan Chinezen was voorbehouden ivm reserveringen....

    Gr, Vincent
  4. Marian:
    28 augustus 2010
    Ook ik ben weer inmiddels thuisgekomen vanuit het westen en wat een leuke verrassing bij thuiskomst, dat er weer wat geschreven was op deze site. We zijn erg benieuwd naar de volgende foto's, maar rusten jullie eerst maar eens een beetje uit, zeker na zoveel tijdsverschil. En tjonge wat zagen jullie er bruin uit. Fijn dat de oranje nationaal gekleurde rozen niet geknakt waren tijdens de oost-west treinreis en wij zijn heel gelukkig dat jullie weer gezond en wel voet op vaderlandse bodem hebben gezet! Ik heb er van genoten jullie even te mogen begroeten op Schiphol en Juliette er enthousiast over verteld. Toch wel fijn om ook weer thuis te zijn hé: Home sweet home!
  5. JosLies Muller:
    1 september 2010
    Jammer, Vincent en andere Peters, dat wij geen onderdeel van het ontvangstcomité konden uitmaken. Maar zijn natuurlijk blij dat jij en de anderen heelhuids weer in het kouwe kikkerlandje zitten. Zijn ook heel nieuwsgierig naar de honderden (?of duizenden?) foto's die jullie gemaakt hebben. Momenteel zitten we in Santiago de Compostela. Nog 2 en een halve week te gaan. Dan zullen we elkaar hopelijk gauw weer treffen. Vincent en anderen, de hartelijke groetjes en tot ziens. PaMaVincent
  6. Vincent:
    2 september 2010
    Hai PaMa, volgens mij hebben we bij elkaar wel zo'n 5000 foto's! Eerst gaan we daar een goede selectie van maken, dus wees gerust :-) En hier op de blog alvast een voorproefje. Ik heb inmiddels al een kleine selectie van mijn foto's er op gezet.
    Geniet nog lekker van jullie vakantie in Spanje & Portugal!
    Groetjes, ZoonLiesJos